728 x 90

Chia semínka – skutečný poklad Aztéků

Chia semínka – skutečný poklad Aztéků

Šalvěj hispánská je celkem nenápadná jednoletá rostlina. Je podobná naší hluchavce a stejně jako ona má bílé nebo fialové květy. Rozdíl mezi oběma rostlinami ze stejné čeledi je ale v tom, že šalvěj hispánská roste v horách střední a jižní Ameriky a její semínka mají až neuvěřitelné vlastnosti. Známe je pod názvem chia.
Aztékové a Mayové používali tato semínka jako vysoce energetickou potravinu. Například válečníci si před bojem vzali hrst semínek, aby se nasytili a přitom zůstali pohybliví. Slovíčko “chia” znamená v řeči Mayů “síla”.

 

Síla chia semínek

Chia semínka mají opravdu velkou nutriční hodnotu. Obsahují spoustu zdraví prospěšných látek. Patří k těm několika potravinám, které lze právem zařadit mezi superpotraviny. Jsou bohaté na bílkoviny (4 gramy v 1 porci), tuky (9 gramů) a vlákninu (11 gramů). Ze stopových prvků je to především mangan (30 % DDD), hořčík (30 % DDD), fosfor (27 % DDD) a vápník (18 % DDD), přičemž za jednu porci se považuje cca 28 gramů, tedy dvě polévkové lžíce. Chia semínka obsahují pětinásobek dobře vstřebatelného vápníku, než má kravské mléko, dále pak draslík, železo, zinek, bór, vitamíny A, B (hlavně B1 – thiamin, B2 a B3 – niacin), C, D, E a K. Energetická hodnota jedné porce je 137 kcal (po odečtení nestravitelné vlákniny dokonce jen 101 kcal) a z toho je jen 1 gram stravitelných sacharidů. Semínka jsou přirozeně bezlepková, tedy vhodná i pro celiaky.

 

Chia semínka chci ! !

 

Účinky chia na lidské zdraví

Semínka jsou bohatá na antioxidanty, díky nimž nevznikají škodlivé volné radikály, které poškozují molekuly v buňkách, přispívají ke stárnutí organizmu a ke vzniku řady onemocnění, například rakoviny. Konzumací chia semínek si můžete snížit triglyceridy a LDL cholesterol, tedy ten špatný a naopak zvýšiit HDL cholesterol, tedy ten hodný. Chia působí protizánětlivě, snižují inzulinovou rezistenci a odbourávají břišní (viscerální) tuk. Ten může za řadu kardiovaskulárních problémů a zdravotních potíží vnitřních orgánů, na něž se nabaluje.
Díky obsahu bílkovin, vápníku, fosforu a hořčíku, mají semínka chia pozitivní vliv na zdraví a hustotu kostí. Jejich konzumaci je také možné jednoznačně doporučit pacientům s diabetes II. typu, protože si umí poradit s prudkým zvýšením krevního cukru, dokážou si hladinu cukru v krvi regulovat. Poradí si i s vysokým tlakem a se zánětlivými markery.

 

Sklenice s chia puddingem a borůvkami

Hubněte s chia

Už samotné nutriční složení dělá z chia semínek nejen superpotravinu, ale i potravinu vhodnou pro redukci hmotnosti. Vysoký obsah bílkovin spolu s vlákninou a naopak málo sacharidů dělá ze semínek šalvěje hispánské extra dietní potravinu.
Pro hubnutí se ale využívá další úžasná vlastnost chia semínek, a to schopnost absorbovat velké množství vody (asi desetinásobek své hmotnosti) a takto nasáklé vytvoří v žaludku jemný gel, díky němuž se poměrně rychle dostaví pocit sytosti. To vede ke snížení množství konzumovaného jídla a k odbourání přejídání. Přímé účinky, které by zázračně zatočily s nadváhou ale ani u chia semínek neočekávejte. Bez vlastního úsilí to nepůjde. Vaši snahu zhubnout ale rozhodně posílí, hlavně zlepšením kondice a vyladěním metabolismu. Jsou výborným zdrojem energie při fyzické zátěži, mají potenciál být i bez přidaných cukrů účinným prostředkem pro rychlé naplnění sacharidových zásob před výkonem. Proto jsou chia semínka dost zajímavá i pro sportovce. Zároveň zaručují dostatečnou hydrataci organizmu během sportování, a to tím, že nasáklá semínka ve formě gelu putují až do střev, odkud se voda transportuje do všech buněk v těle.

Zařadit chia semínka do jídelníčku se z mnoha důvodů vyplatí. A to i v případě, že vás zatím žádný zdravotní problém netrápí. Vždyť není nic účinnějšího, než preventivní opatření.

Chia semínka chci ! !

 

inPotraviny.cz
ADMINISTRATOR
PROFIL

Další příspěvky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *